In Het Nieuws

Artikel Regio Zaken Juli 2019.

Gastvrij Waterland
Nieuw initiatief zet stevige bodem onder regionale horeca.

Gastvrij Waterland is een nieuw regionaal platform voor horeca en hospitality. Het doel is tweeledig. De organisatie wil het personeelstekort in de horeca aanpakken door bedrijven te stimuleren meer leerplekken te creëren. Maar tevens dient Gastvrij Waterland als platform om samen met de bedrijven in horeca, toerisme, hospitality en recreatie de regio beter op de kaart te zetten. Maandag 14 oktober is de aftrap met een evenement in Theater De Purmaryn. Daar worden bedrijven in deze sector verbonden met leerlingen die een opleiding volgen voor de sector . Daarnaast worden ondernemers en medewerkers geïnspireerd en bijgepraat over verdere professionalisering.

Het initiatief voor Gastvrij Waterland komt van Arwin Versteijne, voorzitter van de afdeling Purmerend van Koninklijke Horeca Nederland. Zijn plan werd al snel omarmd door Thierry van der Weide, van O3, het platform dat onderwijs, overheid en ondernemers verbindt. Kort daarop haakten ook de Horeca-afdelingen uit de regio aan. Inmiddels staan twaalf deelnemende bedrijven genoteerd die gezamenlijk in een werkgroep het plan verder uitwerken, en is het tijd het meer bekendheid te geven. De organisatie wil zoveel mogelijk bedrijven bereiken in Purmerend, Edam, Volendam, Marken, Monnickendam, Waterland, Beemster, Wormerland en Landsmeer.

Gezamenlijk optreden
‘De regio Waterland heeft veel te bieden aan toeristen en dagjesmensen’, vertelt Arwin Versteijne. ‘Wij zijn ervan overtuigd dat we de regio nog aantrekkelijker kunnen maken wanneer de partijen die actief zijn in deze sectoren beter samenwerken. Daarom willen we de ondernemers met elkaar in contact brengen om samen naar buiten te treden met al het moois dat hier in Waterland is te zien en te doen.’

Personeelstekort
Om de toeristen tevreden te stellen moet het bed natuurlijk zijn gespreid en de tafel gedekt. Daar hapert het hier en daar aan omdat de horeca kampt met serieus personeelstekort. Van der Weide: ‘In eerste instantie zetten we ons in om dat personeelstekort op te lossen. Met meer onderwijscapaciteit, maar vooral met meer leerbedrijven. We willen de horeca aanzetten te investeren in de nieuwe generatie door meer stageplekken te creëren.’

Publiekscampagne
Het event op 14 oktober is puur informatief voor de sector zelf. De volgende stap is een uitgebreide publiekscampagne om het bezoek in Waterland te stimuleren. Deze moet nog vorm krijgen maar één insteek is de bezoekers zelf de regio te laten promoten. Versteijne: ‘We willen publiciteit genereren met de positieve reacties van bezoekers. Door ze bijvoorbeeld te laten vertellen en delen wat ze hebben ervaren. Ook willen we de toeristen die hier komen nog meer verwennen. We moeten ons beter verplaatsen in de gast. Wat wil deze eigenlijk, wat vindt hij belangrijk? Daar is nog veel te winnen.’

Aanmelden
Het event heeft een dagprogramma voor de scholieren van PSG, Regio en Horizon College. Vanaf 14.30 uur begint het middagprogramma met onder meer een presentatie van leerbedrijven zoals Fort Resort Beemster, Brasa Bar&Kitchen, Café de Dijk uit Volendam, De Koperen Visch uit Monnickendam en de Purmaryn zelf.
Het middagprogramma wordt afgesloten met een inspirerende talk van horeca trendwatcher Wouter Verkerk. Aansluitend zijn er gevarieerde workshops voor de aanwezige ondernemers en medewerkers met de kick-off van de publiekscampagne 2019/2020. Een gezellige borrel sluit de dag af.

Ondernemers en leidinggevenden uit horeca, hospitality, toerisme en recreatie kunnen zich aanmelden via deze link.

X